توضیحات:
هدف:
هدف پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی بومی کارتهای ذهنیت طرحوارهای و تعیین اثربخشی آن بر تعارض زناشویی بود.
روش:
پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود؛ و جامعه آماری پژوهش حاضر 32 زوج مراجعهکننده به مراکز مشاوره بهراز، آرام، زندگی عاقلانه در شش ماهه اول سال 1399 بود که پس از غربالگری با پرسشنامه راهبردهای حل تعارض اشتراوس (1979) 18 زوجی که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند به شیوه در دسترس انتخاب و در گروه آزمایش (8 زوج) و گروه گواه (8 زوج) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت دوازده جلسه 90 دقیقه ای به صورت زوجی تحت مداخله بسته تدوین شده کارتهای ذهنیت طرحوارهای قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط اندازههای مکرر تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها:
نتایج حاکی از تأثیر مداخله بسته آموزشی بومی کارتهای ذهینت طرحوارهای بر نمره کل تعارض زناشویی (52/14 =F، 001/0 =P)، بعدکلامی (31/26 =F، 001/0 =P)، بعد غفلت (73/41 =F، 001/0 =P)، بعد صداقت (08/47 =F، 001/0 =P)، بعد خاتمه دادن (85/40 =F، 001/0 =P) و بعد بدرفتاری (74/12 =F، 001/0 =P) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود.
نتیجه گیری:
نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که بسته آموزشی تدوین شده فلش کارتهای ذهنیت طرحوارهای علاوه بر داشتن روایی، بر کاهش تعارضات زناشویی در همسران دچار تعارض زناشویی روش مناسبی است.
پیشنهادات:
شما برای دسترسی به این مقاله میتوانید از طریق لینک اقدام نمایید.
دیدگاه خود را بنویسید