توضیحات:
زمینه و هدف:
تعارض در زندگی زناشویی زمانی اتفاق میافتد که عدم توافق، ناسازگاری و یا اختلافی بین زوجین وجود داشته باشد؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی کارتهای ذهنیت طرحوارهای و اثربخشی درمان پردازششناختی بر مهارت حل مسئله در زوجهای متعارض بود
:روش پژوهش
طرح پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 10 تهران در سال 1400 بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 30 زوج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی ، مقیاس حل مسئله هپنر (1982)، بسته آموزشی درمان پردازش شناختی رسیک و همکاران (2007) و بسته آموزشی کارتهای ذهنیت طرحوارهای طباطباییفر و همکاران (1401) بود که به مدت دوازده جلسه 90 دقیقهای برای گروههای آزمایش اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده از واریانس اندازه مکرر تحلیل شدند
:یافته ها
یافتهها حاکی از آن است که آموزش کارتهای ذهنیت طرحوارهای بر تمامی مؤلفههای حل مسئله شامل اعتماد به حل مسئله (ضریب اتا = 61/0)، سبک اجتناب-گرایش (ضریب اتا = 51/0) و مشکل شخصی (ضریب اتا = 35/0) مؤثر است. همچنین درمان پردازششناختی نیز بر مؤلفههای فوق به ترتیب با ضریب ایتای 75/0، 56/0 و 40/0 اثربخش است. اثربخشی هر دو رویکرد در مرحله پیگیری طبق آزمون تعقیبی بنفرونی پایدار بود. یافتهها نشان داد اثربخشی آموزش کارتهای ذهنیت طرحوارهای نسبت به مداخله پردازش شناختی در مؤلفههای حل مسئله تاثیر پذیری بیشتری داشت(05/0> P )
:نتیجه گیری
بر اساس یافتههای موجود میتوان نتیجهگیری کرد که برای افزایش حل مسئله در زوجهای متعارض میتوان از هر دو شیوه آموزش کارتهای ذهنیت طرحوارهای و درمان پردازششناختی استفاده کرد و با توجه به بافت فرهنگی و بومی سازی کارتهای ذهنیت طرحوارهای میتوان از آن در حل مسئله زوجهای متعارض استفاده بیشتری نمود
:پیشنهادات
شما برای دسترسی به مقاله حاضر میتوانید از طریق لینک اقدام نمایید
دیدگاه خود را بنویسید